Mensen die zich zorgen maken over iemand die even de grip op zijn leven kwijt is moeten met hun zorgen – dag en nacht – makkelijk ergens terecht kunnen. Dit kan het beste bij bestaande regionale advies- en meldpunten. Dit schrijft Onno Hoes van het Schakelteam Personen met Verward Gedrag in een nieuwsflits.
Landelijk telefoonnummer
De advies- en meldpunten dienen toegerust te worden met de juiste expertise en infrastructuur om te zorgen voor een goede opvolging van een melding, waarmee de persoon die het betreft én de melder echt geholpen zijn. Een nieuw landelijk telefoonnummer dat ‘technisch doorschakelt’ naar deze regionale advies- en meldpunten kan ervoor zorgen dat deze meldpunten makkelijk te vinden zijn.
Sneller de juiste zorg
Het gaat niet om een alarmnummer, daar is immers 112 voor, stelt Hoes. “Er komen veel meldingen bij 112 binnen die hier niet thuis horen. Met een landelijk nummer gekoppeld aan een regionaal meldpunt worden politie en crisisdiensten effectiever ingezet en de persoon waarover de melding wordt gedaan, krijgt sneller de juiste zorg”.
Ervaringsdeskundige aan het woord:
Toen ik van huis was weggelopen terwijl ik verward was, wist mijn man niet goed of hij daarvoor 112 kon bellen. Een apart nummer speciaal voor dit soort situaties was voor hem makkelijker geweest om te bellen. Hij had dan waarschijnlijk ook eerder gebeld, wat goed was geweest gezien het feit dat ik op dat moment onderweg was naar een brug om daarvan af te gaan springen.
Mijn eigen ervaring is ook dat bellen met 112 als ik verward was vaak niet goed ingeschat en begrepen werd, zowel in situaties waarin ik zelf belde, als wanneer mijn omgeving contact zocht.
Bronnen: rijksoverheid.nl / veiligheidshuizen.nl
Miischien ook interessant:
Herkennen van bewoners met psychiatrische problemen