Hoogwaardige kwaliteit
Bevoegde trainers en docenten
Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding
Maatwerk

Cultuur en Gedrag

Inhoud
Programma
Doelstellingen
Investering en datum open inschrijving
Trainer

Cultuur en gedrag lijken soms behoorlijk door elkaar heen te lopen. De aanpassing aan de cultuur wordt moeilijker naarmate die sterker van hun eigen cultuur verschilt. De kans is dan ook groter dat er meer aanpassingsproblemen ervaren worden. Daarbij speelt dat nieuwkomers hun leven opnieuw moeten inrichten in een nieuwe context met een nieuwe taal in een onbekende maatschappij- en cultuur.

Ouders hebben in thuisland sociale controle en er zicht op wat kinderen buitenshuis doen. In Nederland, hun nieuwe thuisland, ontbreekt dat. Ouder weten niet wat er buitenshuis gebeurt vanwege de kloof tussen ouders en kinderen. Kinderen gaan naar school en passen zich snel aan en ouders stagneren en blijven vasthouden aan hun culturele achtergrond.

In de training ligt de focus in eerste instantie op je eigen culturele bagage. Hoe ligt dit in verhouding met de waarden, normen en praktijk van statushouders met een andere culturele achtergrond? Hoe maak je afspraken? Hoe betrek je nieuwkomers? Hoe ga je om met taalbarrières?
Hoe spreek je verwachtingen uit en wat kun je doen om misverstanden te voorkomen? Hoe draag je bij aan de zelfredzaamheid van nieuwkomers en voorkom je een afhankelijkheidsrelatie? Hoe maak je duidelijk wat acceptabel is en wat niet?

In de training gaan we in op enerzijds wat cultuur kenmerkt en hoe aansluiting te krijgen en anderzijds gaat het in de training om gedrag, waarbij je kaders stelt en duidelijkheid geeft. Middels de ABCD methodiek krijg je gerichte handvatten hoe bij voorkeur escalatie te voorkomen en hoe en wanneer onacceptabel gedrag te begrenzen.
Praktijk aan de hand van herkenbare casuïstiek zijn hierbij het uitgangspunt. Deze training helpt je met het verkrijgen van inzichten over cultuur en gedrag en het vergroot je vaardigheden in de omgang met nieuwkomers.

Herkenbaar?

  • In het kader van gezinshereniging komt een mannelijke nieuwkomer een jaar later dan zijn vrouw. De vrouw was al gestart met een opleiding en werkte meerdere uren per week. De man heeft er moeite mee heeft dat zijn vrouw de zaken regelt en hij afhankelijk van haar is. Als tegemoetkoming naar haar man trekt de vrouw zich terug uit haar opleiding en werk.
  • Jonge kinderen blijven tot laat op. De school klaagt omdat de kinderen moe zijn en zich niet goed kunnen concentreren. De buurt klaagt ook vanwege geluid laat op de avond.
  • Nieuwkomers leunen op de betrokken professionals en vrijwilligers en eisen dat ze alles moeten regelen. Hierdoor stagneert de zelfredzaamheid.
  • Een mannelijke statushouder accepteert de sociaal werkster niet als zijn begeleidster.

Programma

  • Kennismaking;
  • Invloed van cultuursleutels:
    • lichaamstaal/ruimtegebruik;
    • man/vrouw (gender);
    • binnen/buiten;
    • hiërarchie/status;
    • religie;
    • eer van de familie.
  • Hiërarchische rolverdeling in de familie;
    • Communicatiebrug:
    • Informatie overbrengen;
    • Taalbarrière.
  • ABCD-gedrag – praktische aanpak van emotie en grensoverschrijdend gedrag .
    • AB – Cultuur – begrip
    • CD – Gedrag – begrenzen
  • Bewustwording en omgaan met eigen spanning:
    • Gedachten sturen;
    • Ademhaling controleren;
    • Spierspanning verminderen;
  • Voorkomen van escalatie en begrenzen van ontoelaatbaar gedrag met ABCD methodiek:
    • Bewustzijn van eigen houding en gedrag.
    • Emoties beheersbaar en beïnvloedbaar maken;
    • Grenzen stellen.
  • Realistische oefensimulaties (theorie toegepast in simulaties):
    • Oefensituaties cultuur en gedrag in een ongedwongen en veilige leeromgeving.
  • Nabespreking met leerpunten.

Doelstellingen

  • Kennis van oosterse en westerse culturen, inclusief bewustzijn eigen cultuur;
  • Direct toepasbare gesprekstechnieken met nieuwkomers;
  • Je leert duidelijkheid te geven;
  • Je krijgt kennis en inzicht wanneer gedrag begrenst moet worden.
  • Je traint je vaardigheden hoe je dit op een effectieve manier doet.

TIJDSDUUR
1 dag van 09.00 – 16.00 uur

GROEPSGROOTTE
In overleg met opdrachtgever

INVESTERING OPEN INSCHRIJVING
Open inschrijving: € 475,- vrij van BTW per persoon
Dagarrangement koffie/thee en lunch (indien van toepassing (€ 85,-)

DATUM OPEN INSCHRIJVING
19 november 2024 – Amstelveen van 09.00 – 16.00 uur

INVESTERING INCOMPANY
Groepsprijzen op locatie van de opdrachtgever zijn op aanvraag en financieel interessant vanaf 5 deelnemers.
Vraag direct een vrijblijvende incompany offerte aan wanneer u deze training bij u op locatie wilt organiseren!

Na 25 jaar ervaring als interculturele communicatie trainer kan ik zeggen dat communicatie niet eenvoudig is. Zeker voor een professional bij intercultureel werken en communiceren met mensen vanuit een andere cultuur.

Cultuur is een containerbegrip waarin iedereen een belangrijke rol heeft. Daarom is het nodig dat een professional zich afvraagt welke vaardigheden bij de basisattitude bij een cultuur sensitieve benadering passen. Doel is om conflicten of verstoringen binnen de communicatie zoveel mogelijk te voorkomen.

Omdat elk individu communiceert vanuit de persoonlijke ervaringen en ontwikkeling is een bewuste grondhouding van de professional bij intercultureel werken/communiceren heel erg belangrijk. Door communicatie leer je iemands socialisatie en cultuurontwikkeling kennen, je kan aansluiten en oprechte nieuwsgierigheid tonen.

Köksal Nurdogan, trainer cultuur en gedrag

TIJDSDUUR
1 dag

GROEPSGROOTTE
In overleg met opdrachtgever

INVESTERING OPEN INSCHRIJVING
€ 475,- vrij van BTW
Dagarrangement € 85,-

INVESTERING INCOMPANY
Groepsprijzen op locatie van de opdrachtgever zijn op aanvraag en financieel interessant vanaf 5 deelnemers.

Vraag direct een vrijblijvende incompany offerte aan wanneer u deze training bij u op locatie wilt organiseren!